Amazing Lapland - Reisverslag uit Luosto, Finland van Annemie - WaarBenJij.nu Amazing Lapland - Reisverslag uit Luosto, Finland van Annemie - WaarBenJij.nu

Amazing Lapland

Door: Annemie

Blijf op de hoogte en volg Annemie

29 Januari 2014 | Finland, Luosto

We zitten alweer op de helft van onze reis naar Lapland.
Maandag zijn we op husky safari geweest en dinsdag met de sneeuwscooter naar de rendierfarm.
De rit met de sneeuwscooter was fantastisch, om 9.30 uur zijn we vertrokken na de spoedcursusus hoe bestuur ik een sneeuwscooter. Blijkbaar vliegen de mensen meteen na de start uit de bocht. Het is toch moeilijker dan gedacht. Als je de hendel van het gas alleen al aanraakt schiet je als een raket vooruit.
Super leuk om te doen. omdat we maar met 2 scooters waren ( bijna een prive tocht met gids ) ging het heel goed en ging de gids met ons van de geeikte paden af door de bossen.
Ook de rendierfarm was leuk, eerst een tochtje in de slee getrokken door een rendier, daarna mochten we de rendieren voeren.
In een kotahut kregen we uitleg over het leven van de Sami met hun rendieren onder het genot van een mok koffie met een warme koek.
Daarna ging de tocht weer verder, de gids had er zin in , hij nam ons mee de berg omhoog waar we een geweldig uitzicht hadden op het dal waar we op de bevoren rivier gereden waren.
Een uur later dan gepland waren we terug.
Vandaag zijn we naar de Amathisten mijn gelopen door werkelijk een adembenemend landschap, vanuit Lampivaara met een soort rupstrein omhoog naar de mijn waar het uitzicht fenomenaal was maar wel koud. Zodra je de handschoenen uitdeed bevroren owat je vingers. In de mijn mocht je je eigen amathist uithakken en meenemen. Daarna ging je dezelfde weg weer terug. Weer een fantastische dag voorbij.
Moren gaan we een tocht maken onder begeleiding van een gids met sneeuwschoenen, ben benieuwd...........

• 29 Januari 2014 - 21:21

De Mamma En Katja :

Hoi Annemie en Jan,

Volgens de verhalen hebben jullie het in Lapland fantastisch , ik had ook niet anders verwacht . Geniet er maar lekker van .

Groetjes uit het koude Heerlen ( - 4 !!! ) stelt bij jullie niets voor