Rondreis verslag - Reisverslag uit Hurghada, Egypte van Annemie - WaarBenJij.nu Rondreis verslag - Reisverslag uit Hurghada, Egypte van Annemie - WaarBenJij.nu

Rondreis verslag

Door: Annemie

Blijf op de hoogte en volg Annemie

22 Mei 2010 | Egypte, Hurghada

Hallo mensen.
Hier eindelijk een berichtje uit Egypte. Volgens mij is dit het land zonder internet-cafe's. We zijn klaar met onze rondreis en zitten, liggen nu in een resort aan de Rode Zee.
Een terugblik:
Na een nachtje in Hurghada zijn we naar Cairo gereden, dit gebeurt niet meer in colonne. Als eerste zijn we naar de oudste piramide van Egypte geweest: de trappiramide van Djoser. Deze staat in de dodenstad Sakkara. Ook hebben we het beeld van Ramses II en de albasten sfinx gezien. De volgende dag hebben we het Egyptisch Museum in Cairo bezocht, heel indrukwekkend. Met name de afdeling over Toetanchamon. We hebben o.a. het dodenmasker, de sacrcofagen en de vele schatten gezien. Vervolgens naar Gizeh waar de drie piramiden staan o.a. van Cheops. Vlakbij staat de 70 meter lange Sfinx die de wacht houdt voor de piramide van Chefren.
De laatste dag zijn we naar de citadel van Cairo gegaan en aansluitend naar de bazaar Khan El Kahlili, kijken kijken niet kopen!!!
Het verkeer in CFairo is onvoorstelbaar druk, alles rijdt door elkaar, passert elkaar links en rechts en dan weer hard in de remmen. Je wacht op de klap maar die komt niet. Het loopt bijna altijd goed af. Wat wel opvalt is dat er heel veel bedelende mensen zijn. Overal willen ze geld voor hebben. Maak ik een foto van Jan schuift een oud Egyptisch mannetje naast hem en zegt dan tegen mij : one euro!.
Na een overnachting in Hurghada rijden we naar Luxor waar we inschepen voor de nijlcruise. De volgende dag gaan we naar de Vallei der Koningen.We vertrekken om 6.30 uur omdat het heel heet wordt , 50 graden. In de vallei bezoekn we 3 graftombes. Ik ga als enige van de groep naar de graftombe van Toetanchamon. Het is de kleinste tombe maar heel indrukwekkend. Je ziet de mummie van Toetanchamon liggen in een glazen kist, tevens zie je 1 van de sarcofagen waarin hij lag. De andere staan in het Egyptische museum in Cairo. Ik vond het een heel bijzonder moment. Daarna hebben we de tempel van koningin Hatschapsut bezocht.
In Luxor hebben we het beeldje van Anoebis gekocht: beschermgod van de doden. ' S middags zijn we gaan varen. Via de Esna-sluis, waar we belaagd werden door kleine bootjes met koopwaar, heel leuk om te zien, zijn we naar Edfu gevaren.
Hier hebben we de volgende dag de tempel van de god Horus bezocht. In de middag varen we naar Aswan, waar we de indrukwekkende Aswandam aan het Nassermeer bezoeken. Daarna varen we met een motrtboot naar het tempel-eiland Philae, hier ligt de mooie Isistempel. Nu hebben we tempels genoeg gezien.
's Middags gaan we zeilen met en Feloeka en bezoeken we een oud Nubisch dorp. Dit is terug naar de Middeleeuwen.
Als de Nijlcruise ten einde is reizen we weer naar Hurghada aan de kust van de Rode ZAee.
Hier heerlijk relaxen , niet zonnen dit is veel te warm. Je verbrandt levend!
Zondag gaan we nog snorkelen op zoek naar koraal, mooie vissen en schildpadden en dolfijnen. Dinsdag terug naar Nederland en we nemen de zon mee voor jullie.

• 23 Mei 2010 - 06:55

Maikel En Sonja:

Hoi Annemie en Jan, geniet nog maar lekker een paar dagen. Hier in Ned is het ook erg lekker weer momenteel, dus wij genieten hier ook wel.
    Goede terug reis en tot gauw.

• 26 Mei 2010 - 08:32

Monique Heuten:

Hoi, hoi,

Als ik nu naar buiten kijk dan valt de regen met bakken uit de lucht en is het een graad of 14.....Dus geniet er maar lekker van. Ik verwacht wel dat dit de laatste regen is die ik de komende 2 wkn ga zien: we vertrekken morgen naar Kreta!!

Tot over een paar weken Annemie.